selamat datang!!!

ini adalah dunia saya. dunia fantasi yang mengambarkan realiti. kisah hidup, pendapat, pandangan dan semua yang saya fikirkan saya paparkan disini. yang baik jadikan tauladan dan kurang baik harap diperbetulkan.

tp disebabkan malas menulis maka secara tidak langsung saya telah copy and paste kebanyakan assignment yang saya buat ke blog in untuk rujukan saya dimasa hadapan

Sunday, March 20, 2011

Teori kejadian manusia

 Perspektif Islam

Perspektif Islam
Islam menegaskan bahawa asal usul kejadian manusia adalah berasal dari tanah. Hal ini seperti yang tertulis dalam Al Quran seperti dalam surah (al-Mukminun: 12-14)
Dan Kami menciptakan manusia daripada sari tanah. Kami jadikan sari itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). Air mani itu Kami jadikan segumpal darah, segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging dan segumpal daging itu Kami jadikan segumpal tulang belulang. Tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Dan sesudah itu Kami jadikan ia makluk yang berbentuk lain. Maka maha sucilah Allah pencipta yang baik.

Allah menciptakan manusia untuk menjadi khalifah yang akan mentadbir dunia ini dengan sebaik mungkin. Maka Allah telah menciptakan manusia pertama iaitu Adam daripada segumpal tanah dan ditiupkan roh kedalam nya. Tetapi para malaikat yang sentiasa memuji dan beribadat kepada Allah bertanya kepada Allah mengapa hendak diciptakan manusia, padahal umat manusia akan melakukan kerosakan terhadap muka bumi. Namun Allah menyatakan kepada malaikat bahawa manusia yang diciptakan adalah sebaik-baik kejadian seperti firman Allah
Yang membuat segala benda yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah. Kemudian Dia menjadikan keturunannya daripada sari air yang hina (air mani).

Allah juga menolak kebimbangan Malaikat dengan kerosakan yang akan dilakukan oleh umat manusia dalam surah al-baqarah ayat 31
Ingatlah semasa Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: ”Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: ”Mengapa Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang hendak membuat kerosakan ke atasnya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?” Tuhan berfirman: Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.”

Allah menciptakan manusia itu dari 2 unsur iaitu unsur jasmani dan rohani. Unsur jasmani adalalah unsur yang beleh dilihat pada seorang manusia itu. Sebagai contoh ialah tubuh badan manusia itu, keadaan fizikal seperti ketinggian, bentuk tubuh manusia adalah terdiri daripada unsur jasmani. Manakala unsur rohani adalah unsur yang tidak dapat dilihat tapi dapat dikesan dalam diri manusia itu seperti unsur nyawa dan perasaan.

Terdapat hadis yang menerangkan proses kejadian manusia sebagaimana sabda Nabi Muhammad:
Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas’ud katanya: diceritakan kepada kami oleh rasulullah dan ia benar lagi dibenarkan. Salah seorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibu nya selama 40 hari kemudian menjadi segumpal darah seperti yang demikian itu kemudian menjadi segumpal daging seperti yang demikian itu juga iaitu 40 hari kemudian diutuskan kepadanya malaikat lalu ditiupkan roh padanya dan diperintahkan menuliskan empat kalimah iaitu rezekinya, umurnya, amalnya dan celaka atau bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain-Nya, salah seorang kam mengerjakan dengan amal ahli syurga sehingga tiada jarak antaranya dan antara syurga melainkan sehasta, kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu beliau mengerjakan dengan amalan ahli neraka, maka masuklah beliau kedalamnya. Dan salah seorang kamu mengerjakan dengan amal ahli neraka sehingga tiada jarak antaranya dan antara neraka melainkan sehasta. Kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu beliau pun mengerjakan pula dengan amalan ahli syurga maka masuklah beliau kedalamnya.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Maksud hadis diatas adalah mengenai kebesaran Allah menciptakan manusia daripada setitis air mani. Selepas tempoh 40 hari, Allah menukarkan air mani tersebut menjadi segumpal darah dan selepas 40 hari lagi Allah menukarkan darah tersebut menjadi segumpal daging. Dan 40 hari selepas itu Allah menjadikan kerangka yang disalut dengan daging, urat-urat saraf, jantung, hati, usus, jantina, mata, telinga, hidung, mulut, kaki, tangan dan lain-lain anggota badan. Selepas anggota memyerupai bentuk manusia maka Allah meniupkan pula roh.

No comments:

Post a Comment